Produkter til bil / varevogn / 4x4

stage_image1_lg

Continental koncernen

Fremtidens dæk

Go Green: “Vi udvikler bæredygtighed”

Ressource bevarelse og brændstoføkonomi er centrale mål i dæk udvikling.

Hos dækproducenten Continental, er emnet bæredygtighed højt på dagsordenen. Eksperter fra en lang række forskellige områder arbejder tæt sammen i produktionssektorerne for forskning og udvikling og tests for at gøre fremtidens dæk endnu mere energieffektive og miljøvenlige under fremstillingen, ved brug og ikke mindst genbrug, så det indgår i en livscyklus . I gennem hele processen, sætter de spørgsmålstegn hvert enkelt komponent i dækket, og udskifter den om nødvendigt med flere miljøvenlige materialer. Og fokus på større bæredygtighed omfatter også produktionsprocesser hos Continental. For eksempel er en innovativ proces blevet indført for at fåaffald gummi tilbage til produktionsforløbet, så gummi fra udtjente lastvognsdæk kan - og bliver - genanvendendt til regummiering.

Sponsoring

Dæk til hybrid- og elektriske biler hjælper til med at reducere CO2 udslippet.

Et af de seneste produkter til at slutte Continental line-up er et specielt dæk til hybridbiler, hvor rullemodstanden er reduceret med 30 procent i sammenligning med en standard dæk. monteret med denne dæktype, kan hybridbiler øge den strækning de kan tilbagelægge i elektrisk tilstand. Continental er ikke gået på kompromis med de sikkerhedsrelevante egenskaber for at opnå den forbedrede rullemodstand, som det fremgår af A klasse betegnelsen, som dækket har opnået på EU dækmærkaten - både hvad angår rullemodstand og bremsning i vådt føre.

sponsoring_02-Image

Gummi fra mælkebøtter og "plantage ved siden af dækfabrikken".

Et aspekt af Continentals aktiviteter omkring bæredygtighed, der har været mere i offentlighedens øjne er "mælkebøtte dæk". Her samarbejder virksomheden  med Fraunhofer Institut for Molekylær Biologi og Anvendt Økologi, IME. Målet er at bruge naturlatex der udvindes fra mælkebøtters rødder som en kommerciel erstatning for naturlatex fra regnskovenes plantager. De mælkebøtter der benyttes kan endda dyrkes på jord, der er uegnet til fødevareafgrøder, og kan dermed skabe "plantager ved siden af dækproducenter" i Centraleuropa - en optimering i både økonomisk og økologisk forstand. De korte transportafstande betyder et betydeligt fald i CO2-udslippet; monokulturer af gummitræer i regnskovene kan reduceres; og dækfabrikanten kan få en grad af immunitet fra ustabile priser på det globale gummimarked. Eftersom mellem ti og 30 procent af gummiet i et bildæk kommer fra gummitræet (Hevea brasiliensis), er fordelene jo nemme at få øje på.

sponsoring_03-Image

Denne side benytter cookies for at give dig den bedste oplevelse på vores side. Find ud af mere her