Produkter til bil / varevogn / 4x4

Tour de France

Cykel vedligeholdelse

En ren cykel er en glad cykel

Måske ser du dig selv som det næste store Tour de France håb? Eller måske er cykelturen ikke mere end en tur på arbejde eller til almindeligt brg. Uanset dit behov, har en cykel brug for vedligeholdelse, ligesom din bil har brug for service. For at forlænge levetiden af blandt andet dæk og bremser, kan det være en god ide jævnligt at kontrollere din dæk, dæktrykket, mønsterdybden i dækket og bremserne. 

Ingen har lyst til at opleve fatale fejl på cyklen når man først sidder klar i sadlen. For at minimere chancen for at der opstår fejl på cyklen anbefaler vi at du jævnligt tjekker nedenstående. Her er nogle simple og nemme forslag til at vedligeholde din cykel, baseret på vores mangeårige erfaring af udvikling og produktion af cykeldæk.

New content item

Kontroller dæktrykket

Kontroller lufttrykket i dit cykeldæk ved at presse på hver side af dækket med din tommelfinger og pegefinger. En god tommelfingerregel er at følge de anbefalede dæktryk – oftest findes disse tal på siden af dækket – derfra kan du justere ud fra dine personlige præferencer.

Lavt dæktryk ødelægger ikke nødvendigvis din cykeltur, men hvis det er ødelægge stabilitet og vejgreb. I ekstreme tilfælde kan et lavt dæktryk forårsage at dine fælge bliver ødelagt eller punkteringer. Hvis lufttrykket er for højt, kan små bump i vejen føles meget ubehagelige – hvilket kan ødelægge komforten i din cykeltur, især ved lange cykelture.

En anden god grund til at kontrollere dit lufttryk, er at luften i slangen taber luft over tid, uanset hvor god en kvalitet af slange du har, vil den altid tabe lidt luft over tid. Hvis der er sket et stort tab i lufttryk på kort tid er dit dæk sandsynligvis punktere med en ”siver”. Så må du have gang i dækjernet og lappe cyklen hurtigst muligt.

New content item

Kontroller mønsterdybden

Kontroller mønsterdybden på dit dæk. Se om du kan spotte sten, glasskår eller lignende der kan forårsage en punktering. Det er meget simpelt at fjerne fremmedlegemer fra dit dæk, det er i hvert fald langt mere simpelt end at lappe cyklen.

Kontroller også sidevæggen for kantstensslag/snake bites. En sådan skade kan forårsage at slangen på dækket ikke er beskyttet af dækket à punktering. En sådan skade kan oftest ikke redes, og dækket bør derfor udskiftes. Bagdækket slides oftest hurtigere end fordækket, eftersom af bagdækket håndterer det meste af rytterens vægt.

Hvis du kan spotte steder på dækket hvor der ikke er mønster tilbage er det i den grad tid til at udskifte dækket.

New content item

Kontroller bremserne

En cykel skal kunne bremse med stor præcision, det er yderst vigtigt for din sikkerhed. Hvis vi antager at du har fælgbremser og ikke skivebremser, skal du altid checke om bremseklodserne rammer fælgkanten når dækket drejer rundt. Næste step, test bremsen på styret og kontroller at bremseklodserne rammer fælgene 100% og ikke rammer dækket.

Husk også at kontrollere bremseklodserne – bremseklodser slides over tid, nogle hurtigere end andre. Hvis dine bremseklodser slides for langt ned, kan de ende med at ødelægge dine fælge.

Afslutningsvis, kontroller at dine greb ikke skal trykkes helt ind til styret, i så fald skal grebet justeres.

New content item

Kontroller fælgene

Dine dæk skal sidde korrekt på dine fælge. Inspicer fælgen, og hold især meget øje med kontaktfladen for dækket ved fælgen. Fælgkanten skal være i god stand hele vejen rundt.

Spin dine fælge, kontroller at de ikke er ujævne – hvis de er ujævne kan det skyldes en løs eller ødelagt eg. Dette bør laves hurtigst muligt.

Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores webside. Klik her for at finde ud af mere eller for at ændre dine cookie-indstillinger.