#ShareTheRoad
#ShareTheRoad

Kampen om de danske landeveje - lad os blive bedre til at dele vejene

Continental er med i arbejdet for at opnå Vision Zero - at ingen mennesker skal miste livet i trafikken. Derfor lancerer vi kampagnen ‘Share the Road’.

ShareTheRoad


Continental er med i arbejdet for at opnå Vision Zero - at ingen mennesker skal miste livet i trafikken. Derfor lancerer vi kampagnen ‘Share the Road’. Vores primære indsats for trafiksikkerhed er naturligvis stadig intakt, men vi sponsorerer også oplysning- og holdningskampagner, hvor vi sætter fokus på relevante udfordringer og problematikker, og dermed bidrager til, at der bliver fundet løsninger.

Problemet opstår på landevejen og drejer sig basalt set om plads. Landevejene i Danmark er ofte smalle og snoede, og når der færdes mange cyklister og biler samtidigt, bliver pladsen hurtigt meget trang. Cyklisterne er bange for forbikørsler ved høj fart, som kan ramme dem eller køre dem af vejen. Derfor færdes de i større grupper, så bagfrakommende biler må overhale for at komme forbi. Men det kan være svært at finde et sted, som er lige og bredt nok til en sikker overhaling. Dette fører til konflikter mellem cyklister og bilister, der kan føre til road rage og farlig opførsel fra begge sider.

​Hos Continental ønsker vi at bidrage til at løse denne problematik. Derfor laver vi i tiden op til KMD Ironman kampagnen ‘Share the Road’. Kampagnen består af en række animationsfilm på cirka 45 sekunder, der hver er et indlæg fra en myndighed eller interessent i problematikken, og hver præsenterer en indsigt, information eller holdning til problematikken, og hvordan den afhjælpes. Den overordnede pointe er dog, at vi skal passe på hinanden og dele vejen. #ShareTheRoad

„Det mærkværdige ved den her konflikt er, at de fleste bilister jo også er cyklister og omvendt"

Citat: Bent Grue - Grues Køreskole

#ShareTheRoad-Collagefilm

Start


 


Start


Chris Ankers beretning

"Jeg har prøvet det meste på cykel, men påkørsler vender man sig aldrig til. Smerten er én ting. At blive ramt på armen af et sidespejl eller kanten på en trailer, det gør virkelig nas. En anden ting er chokket. Man kan jo godt høre, at der er en bil, men når man ligger der og giver alt hvad man har, så er man ikke så opmærksom på andet.

Men det allerværste er tanken om, at det kan koste livet. Det er jo få centimeter, der afgør om man slipper med et blåt mærke, eller om man bliver trukket ned og ind under baghjulene.

Så jeg håber, at bilisterne vil vise tålmodighed, og tænke, at det er bedre at blive lidt forsinket, end at risikere liv."

​Citat: Chris Anker Sørensen, Prof. Cykelrytter

Start
New content item


Sikkerhed med god karma

"Op i røven med færdselsloven. Det er ikke den, det kommer an på. Sikkerhed på vejen skabes af den energi som man sender ud i verden omkring sig. Den opførsel, som man udviser. Det er den, som skaber vrede eller som skaber kærlighed. Jeg tror nemt, at cyklisterne glemmer, hvor mange de er. De kører i én gruppe, men om 2 minutter, så kommer der en gruppe mere, og en gruppe mere og en til.

Jeg tror ikke altid de værdsætter, hvor belastet et område, især omkring en løbsrute, hurtig bliver. Jeg er selv triatlet, så jeg forstår hvor dejligt, det er at rulle en tur og hvor fedt det er at køre et godt løb.

Men det hedder offentlig vej, fordi den tilhører os alle sammen. Fordi vi skal deles om den. Så vis hensyn og pas på hinanden derude!"

Citat: Thomas Veje, Direkør Ironman Danmark

Start
New content item

Måske er det Danmarks næste Tour De France vinder!

Jeg siger altid til mine elever, at de skal tage en dyb indånding og tænke på, at det kunne være Danmarks næste vinder af Tour de France, der ligger derude foran os. Det mærkværige ved den her konflikt er, at de fleste bilister jo også er cyklister og omvendt. 

Jeg kendte faktisk engang en fyr, der selv personificerede det her split.​ Så når han kørte bil, så var det helt efter reglerne. Han lukkede for eksempel altid af til højre, når han skulle svinge for at redde de cyklister, der kunne komme der. Men når han så kom op på sin cykel, så bankede han i taget på de biler der ellers lukker af ude i højre side - præcis som han selv gjorde.

Konflikten opstår fordi bilisterne har for travlt, og cyklisterne er for grebet af deres træning, til at huske, at de i bund og grund er ens. Så faktisk, når de passer på hinanden, jamen så er det jo som at passe på sin bror eller nabo eller kollega.

Citat: Bent Grue, Grues Køreskole

Share The Road - God overhalingsteknik

Start
Start


Start
Start


Start
Start


Start
Start


Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores webside. Klik her for at finde ud af mere eller for at ændre dine cookie-indstillinger.