29/05/2019

Datafangst skal højne trafiksikkerheden i storbyerne

Den stigende tilflytning til byerne vil øge trængslen på vejnettet. Continental har udviklet en tredimensionel sensor-algoritme, der skal gøre vejene mere sikre, når byerne vokser sig større.

Halvdelen af verdens befolkning lever i dag i byer. Og om tre årtier vil det ifølge prognoserne betyde, at 2,5 milliarder mennesker skal deles om vejnettet. Selvom den kollektive transport bliver udbygget, vil de mange nye byboere og de mange pendlere ind og ud af storbyerne betyde øget trængsel på vejnettet. For at fortsætte og intensivere sit bidrag til færrest mulige tilskadekomne i trafikken er Continental-koncernen gået ind i arbejdet med intelligent mobilitet, der også kendes fra flere Smart Cities-projekter.

Amerikansk testby
Ved CES-techkonferencen i Las Vegas i USA har Continental netop præsenteret et pilotprojekt fra Walnut Creek i Californien. Her viser et tredimensionelt vejkryds den datafangst, som kan bringes i spil i Smart Cities. Sensorer i vejene opfanger signaler, der ved hjælp af algoritmer kan udvikle en planmodel, som processes gennem mobilsignaler (dedicated short range communication, DSRC). Disse signaler sender en besked eller et trafiksignal videre til bilisten, hvis der f.eks. skulle være en blind vinkel, hvor en cyklist kan befinde sig. Projektet hedder ”Intelligent Vejkryds” og skal advare bilister om færdsel i den blinde vinkel. Samtidig kan data også bruges til at styre lyskryds, strømline trafikken og reducere CO2-udslippet ved at afgrænse tomgangskørsel.

- Det er jo ikke kun i udlandet, at tankerne om at udvikle metropolerne bringes frem i samfundsdebatten. Både Lynetteholmen og de kunstige øer ved Avedøre er projekter om nye erhvervs- og boligområder i Hovedstadsområdet, som danske politikere har visioner om. Det vil helt naturligt skabe store trafikale knudepunkter, som vi allerede ser det ved de store byer som København, Odense, Aarhus og Aalborg, fortæller adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S og fortsætter:
- I en række Smart Cities som f.eks. Walnut Creek er der gennem en årrække blevet indsamlet data, der kan bruges til at udforske de mange potentialer, der er i at højne trafiksikkerheden i storbyerne.

Intelligente gadelamper og LED-veste
Udover projektet med Intelligente Vejkryds er der samtidig andre teknologiske visioner og projekter på tegnebrættet. Eksempelvis intelligente gadelamper, der opsamler data til kortlægning af infrastruktur samt intelligent arbejdstøj, der skaber en større komfort for bl.a. lastbilchauffører ved hjælp af varme. Vestene er samtidig også installeret med lyskilder, der er er med til at gøre vej- eller bygningsarbejderne mere synlige overfor andre trafikanter.

Georg Nielsen

Market Manager