Produkter til bil / varevogn / 4x4

stage_image

Medie service - PR

50 år med førerløse biler

12/09/2018
Start

11. september, 1968 testede vi vores første elektronisk kontrollerede bil på vores testtrack, Contidrom

For 50 år siden var Continental allerede pionere inden for arbejdet med førerløse biler og ”The Future of mobility”. Den 11. september 1968 testede vi vores første førerløse bil på vores test track, Contidrom, i Lüneburg foran et måbende publikum.

”Fremtiden er her nu” og ”Spøgelsesbilist får pludselig en helt andet termologi” var blandt de store overskrifter. Mere end 400 aviser, magasiner, radiostationer og TV-stationer rapporterede fra eventen. Den egentlige grund til projektet blev lanceret, var for at have et kontrolleret miljø til test af dæk, men ingeniørerne pressede grænserne for hvad der var teknologisk muligt for tiden, og endte med at lægge de første sten mod fremtidens mobilitet.

Førerløse bil


Førerløse bil



Førerløs teknologi i 1968

I en Mercedes Bens 250 Automatic, installerede ingeniørerne en række af teknologisk udstyr, blandt andet elektromagnetisk styring, elektromagnetisk speeder regulator og et målesystem der kunne skrive alle data ned – toppen af poppen indenfor teknologi dengang. Yderligere var kofangeren udstyret med antenner der kunne sende signaler til elektronikken i bremsemekanismen, placeret i bagagerummet.

Via ledninger kunne ingeniørerne sende kommandoer til bilen, som fx bremsning, acceleration og aktivering af hornet. ”Måle teknologier dengang var stadig en meget spæd teknologi, og vi var nødt til at udvikle en lang række af funktionerne selv” siger Herbert Ulsamer (76), som startede sin karriere hos Continental som ung ingeniør tilbage i 1965. ”Research og Development (R&D) oplevede store ændringer dengang”, fortæller Herbert. Dengang arbejde 1.000 udviklere på Continentals nye gummiblandinger, dækdesign og dækmønstre. I dag har vi 1.300 ingeniører, på bare én af vores fabrikker (Stöcken). Continental R&D har nu ca. 44.000 ansatte som hver dag arbejder på at udvikle vores teknologier, og sprænge rammerne for hvad der er muligt.

Nye tests af førerløse biler med Continental teknologi, i Texas, USA

50 år efter de første tests af vores førerløse biler på Contidrom, har vi opnået teknologi de første ingeniører fra projektets spæde start ikke turde drømme om. Se videoen ovenfor og bliv klogere på udfordringerne og de tre ingeniører fra dengang samt vores nuværende innovative teknologi til førerløse biler.


Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores webside. Klik her for at finde ud af mere eller for at ændre dine cookie-indstillinger.