Klar parat vinterdæk!

10/12/2018
Skift vinterdæk

Vinteren er på vej – men hvornår skal vinterdækkene skal på? Den gyldne huskeregel er tallet syv. Årstidssvarende dæk højner trafiksikkerheden markant

Hvornår skal vinterdækkene på? Når den første sne falder? Samtidig med skiftet fra sommertid til vintertid? Eller er det når den første nattefrost har ramt Danmark? Undersøgelser viser, at hver fjerde danske bilist ikke ved, hvornår det anbefales at skifte fra sommer- til vinterdæk.

Der er nogle få, gode huskeregler i forhold til det rette tidspunkt at få skiftet fra sommer- til vinterdæk

• Tallet syv er det vigtigste at huske som bilist. For når termometeret kommer ned under syv grader, er det på tide at skifte sommerdækkene ud, siger Georg Nielsen, der er adm. direktør for Continental Dæk Danmark A/S – og forklarer, at vinterdækket har flere lameller og et mønster, der giver dækket et solidt vejgreb, når der er vådt, sne eller is på vejen. ​

Også vinterdæk på en våd vinterdag

Årstidssvarende dæk på køretøjet er altafgørende, når det kommer til trafiksikkerhed. Kørsel med sommerdæk om vinteren kan derfor have fatale konsekvenser, da dækket ikke er designet til kørsel på våde, snefyldte veje.

• Nogle tvivler på, om det er nødvendigt at køre på vinterdæk herhjemme, når nu vejene oftere er mere våde end hvide. Men uanset om der er vådt eller snedækket, er det mest sikkert at køre på vinterdæk om vinteren. Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Derfor kan vinterdæk bedre stå fast på vejbanen og under de forhold bliver et sommerdæk hårdt og har ikke samme vejgreb som vinterdækket, forklarer Georg Nielsen.

Tjek mønsterdybde og justér dæktryk

I Danmark er det endnu ikke lovpligtigt at køre med årstidssvarende dæk, men der er lovkrav om, at vinterdæk skal have en mønsterdybde på 1,6 mm. Continentals anbefaling er, at mønsterdybden ikke kommer under 4 mm., da det kan påvirke bremselængden.

Georg Nielsen pointerer, at det er vigtigt at køre med det rette dæktryk for at få det fulde udbytte af dækkets styre- og bremseegenskaber. Hans anbefaling er, at man rådfører sig med sit værksted eller dækforhandler, hvis man er i tvivl om, hvad det rette dæktryk er til familiens køretøj.

WinterContact TS860™ - det prisvindende vinterdæk