FDM/ADAC Testvinder - WinterContact™ TS860

FDM Vinterdæk testvinder 2018

05/10/2018

Continental dobbelt testvinder

Continental kan endnu en gang placere sig øverst på sejrsskamlen efter, at WinterContact™ TS 860 for andet år i træk vinder adskillige priser

De seneste uger har de fleste udskiftet klipklapper og sommertøj med støvler og varme jakker – og for autobranchen betyder den skiftende årstid kåringen af årets bedste vinterdæk.

Den tyske bilorganisation ADAC har netop gennemført deres store fælleseuropæiske test af vinterdæk, og her er Continentals WinterContact™ TS 860 for andet år i træk udnævnt som testvinder. Den danske udgave af bedømmelsen udføres af FDM, og de er enige – Continental får fem ud af seks stjerner, og TS 860 kåres som årets vinterdæk.

Fremragende på både tør og våd vej
FDM udfører testen sammen med en række europæiske bilklubber for at sikre et grundigt og uafhængigt beslutningsgrundlag. Alle dæk er afprøvet på både tør og våd vej samt på sne og is. Her bedømmes blandt andet dækkets slidstyrke og rullemodstand, som har betydning for brændstofsforbruget.

I år er dækkene testet i størrelserne 14 og 16 tommer: 175/65 R14 T og 205/55 R16 H.  Continental vandt i begge kategorier og fik følgende ros med på vejen af FDM: ”Gode vinteregenskaber og fremragende egenskaber på både tør og våd vej”.

Det er en kæmpe anerkendelse af vores ingeniørers udviklingsarbejde, at dommerpanelet placerer vores dæk forrest i feltet i begge de testede størrelser. Dækket er perfekt til de danske vinterveje, men også det bedste valg, hvis du har bilen med på skiferie og skal køre i bjerge og tung sne, fortæller Georg Nielsen, adm. direktør hos Continental Dæk Danmark A/S.

Det er tid til at skifte dæk

Selvom sommeren har været længere og varmere i år, så skifter vejret hurtigt, og det er vigtigt at holde øje med temperaturen. Når det kommer til trafiksikkerhed, er årstidssvarende dæk på husstandens køretøjer essentielle. Continental anbefaler, at der skiftes til vinterdæk, når temperaturen kommer ned under 7 grader.

Vinterdæk er fremstillet af blødere gummi end sommerdæk. Når temperaturen nærmer sig frysepunktet, bliver sommerdækket hårdt og har derfor ikke samme vejgreb som vinterdækket. Og så har vinterdækket flere lameller og et mønster, der giver dækket et solidt vejgreb, forklarer Georg Nielsen.

Forhandleroversigt