Produkter til bil / varevogn / 4x4

Continental winter tire expertise

Vores vinterdæk ekspertise

Dækmarkering

Dækmarkeringer

Hvad betyder “235/55 R 18 100 W PremiumContact 6 MO”?

  • Dækmærkering er en blanding af forskellige måleenheder
  • Blandt andet dækbredde, diameter, load index og hastihedsklassifikation
  • OE udstyrsidentifikation

Hvis det står "235/55 R 18 100 W PremiumContact 6 MO" på siden af ​​dækket, er det her en kombination af en måling i millimeter, information i tommer, et kodenummer, en hastighedsklassifikation , produktnavnet og en OE-udstyrskode. Så "235" betyder, at dækket har en nominel bredde på 235 millimeter. Følgende "55" er dækkets væghøjde som en procentdel af bredden. Så i dette eksempel ville den faktiske højde i millimeter være lige under 130 mm. Derefter kommer bogstavet "R" som identifikator for radialdæk. Disse har været et valg af design i omkring 40 år, mens cross ply dæk i disse dage kun fundet på tohjulede og vintagebiler og i kraftig / industriel brug. "18", står for fælgdiameteren i tommer. Belastningskapaciteten identificeres ved hjælp af en numerisk kode "100", som i dette tilfælde betegner 800 kg. Med "W" kommer vi til hastighedsvurderingen - "W" står for 270 km / t. Andre koder er "H" for 210 km / t, "V" for 240 km / t eller "Y" for 300 km / t. "PremiumContact 6" dækmodellen er et aktuelt sommerdæk fra Continental. "MO" identificerer dæk med specielle specifikationer for Mercedes køretøjer. Andre identifikatorer inkluderer en stjerne (*) til BMW dæk, "AO" til Audi og "J" til Jaguar samt mange flere. Da bilfabrikanternes forventninger og egenskaber om deres dæk vokser støt, er også antallet af "skræddersyede" dæk stigende. Som en førende partner for bilproducenter har Continental i øjeblikket mere end 650 dæk med OE-godkendelser inden for sit sortiment for europæiske bilproducenter alene.

hvad betyder tallene på mit dæk?
article_66w_image1

M+S symbol

"Sne dæk" - et dæk hvis mønster, gummiblanding eller struktur primært er designet til at kunne performe bedre på sne end et sommerdæk. M+S dæk er designet til at kunne opretholde stabilitet for kørsel på sne. 


article_66w_image1

3PMS (3 peak mountain symbol)

3PMS symbolet identificerer vinterdæk i henhold til UNECE's regler (valid i Europa og mange andre lande). Performance af dækket på sne skal testes ved objektive tests og overgå de definerede mål. Disse dæk yder ekstra høj performance i forhold til sikkerhed, kontrol på sne, is og på veje med meget lave temperaturer.

4x4/SUV dæk

Mange SUV'er og terrængående køretøjer er udstyret med dæk, der bærer mærket "M + S" på sidevæggen. Årsagen til dette er, at denne køretøjskategori først blev introduceret i Nordamerika, hvor sæsondæk med "M + S" -mærkning er normalt. Inden for Continental-dækporteføljen gælder dette for eksempel produktlinierne ContiCrossContact LX, ContiCrossContact LX Sport eller Conti4x4Contact.
M + S-mærkning er officielt defineret i et EU-direktiv som: "Et dæk med slidbanemønster og struktur, der er designet til bedre præstationer på sne end et normalt dæk". Udførelsen af "M + S" markerede dæk er derfor hverken defineret eller målt.

Continental anbefaler

Selvom M+S-markerede dæk i nogle europæiske lande anses for at være vinterdæk, anbefaler Continental at bruge vinterdæk med "3PMS symbolet" på sidevæggen og et dækmønster på mindst 4 mm.

Vi bruger cookies for at sikre, at vi giver dig den bedste oplevelse på vores webside. Klik her for at finde ud af mere eller for at ændre dine cookie-indstillinger.