Produkter til bil / varevogn / 4x4

Mærk dæktrykket

Dæktryk

Derfor skal du tjekke dæktryk en gang om måneden

Den korte version: Sådan tjekker du dæktrykket

  • En måling af dæktrykket bliver mere korrekt, hvis dækkene er kolde
  • Find det anbefalede dæktryk til for- og bagdæk i bilens brugermanual
  • Brug en pålidelig trykmåler enten derhjemme eller på en tankstation
  • Aflæs PSI-tallet for hvert dæk, og tjek det op mod tallene i brugermanualen
  • Justér dæktrykket (PSI-tallet), så det passer med de anbefalede tal. Tag hensyn til bilens vægt

Mange uheld skyldes for lavt dæktryk. Hvis du ikke allerede gør det, bør du begynde at tjekke trykket en gang om måneden. Du vil spare penge, og du kan også redde liv.

Er det ikke nok at tjekke det med nogle måneders mellemrum? Nej, det er det ikke. Der er mange grund til at tjekke dæktrykket hver måned.

Spar penge. Dækkene slides hurtigere, hvis trykket er for lavt, og de slides uens, hvis det er for højt. Så i begge tilfælde bliver det nødvendigt at købe nye dæk oftere. Den korrekte pleje holder dækkets struktur stabil og kan i gennemsnit forlænge dækkets levetid med hele 7.500 km. Du vil også spare brændstof. Hvis dækkene har for lavt tryk, vil bilen bruge mere brændstof pr. km. og dermed køre kortere på en tank.

New content item

Få en mere behagelig kørsel. Med det korrekte dæktryk reagerer bilen hurtigere og giver bedre styring og ydeevne. Hvilket bringer os til næste punkt.

New content item

Sikkerhed frem for alt. Hvis dækkene har for højt eller for lavt tryk, påvirker det styringen. Bilen reagerer for langsomt, hvis dækkene har for lavt tryk, og bilen bliver ustabil, hvis trykket er for højt - især hvis du kører hurtigt. Både bremselængde, vejgreb ved opbremsning og retningsbestemt stabilitet bliver påvirket. Når dækkene kæmper med at fastholde vejgreb, udvikles der varme, hvilket øger risikoen for eksplosion og alvorlige ulykker.

Tænk på miljøet. Hvis dæktrykket er bare 0,3 bar for lavt, øges rullemodstanden, så bilen vil bruge ca. 1,5 % mere brændstof og dermed øge udslippet af CO2. Det korrekte dæktryk giver den ideelle balance mellem den bedste sikkerhed og brændstofforbruget. Dækkene holder længere, og dit CO2-udslip bliver lavere.

Sådan tjekker du dæktrykket

Dæktryk måles i pund pr. kvadrattomme (PSI) eller bar. Det tager hensyn til bilens vægt og størrelse, og det er vigtigt at holde det tryk, der anbefales af bilens producent. Det giver optimal sikkerhed og ydelse.

Tjek trykket 1-2 gange om måneden og altid før en længere rejse, eller hvis bilen skal bære mere vægt.

Kolde dæk. Aflæsningen af dæktrykket bliver mere korrekt, hvis dækkene er kolde og man måler, inden temperaturen udenfor stiger og dækkene udsættes for direkte sollys. Hvis temperaturen ude stiger med 12ºC, stiger dæktrykket med 1 PSI. Om vinteren kan dæktrykket falde med op til 5 PSI i nogle områder.

Se i brugermanualen. Find bilproducentens anbefalede dæktryk for for- og bagdækkene på bilen. Det er minimumsgrænsen for dæktrykket i kolde dæk. Manualen kan have to tal, et til normal brug og et til kørsel med fuld belastning. Det ligger omkring 35 PSI. Oplysningerne kan findes i bilens brugermanual, på indersiden af benzindækslet eller på stolpen ved førerdøren. Hvis du ikke kan finde det, kan du kontakte bilforhandleren, bilproducenten eller et dækcenter.

Dæktryksmåler. Brug en pålidelig og præcis dæktryksmåler enten derhjemme (kan købes hos en forhandler af autoudstyr) eller på en tankstation (dæktryksmålere kan frit anvendes). En dæktryksmåler kan enten være en batteridrevet digital måler eller en mere traditionel opladelig måler.

Tjek dæktrykket. Fjern ventilhætten på dækkets ventil, og pas på den. Sæt måleren på ventilen, og tryk hurtigt og bestemt ned, indtil luften ikke længere siver ud. Måleren viser nu PSI-tallet. Sammenlign det med producentens anbefaling.

tire_pressure_adjust

Justér trykket. Hvis trykket er for højt, kan der lukkes luft ud ved at trykke ventilen ind. Det kan gøres et par gange, indtil trykket passer. Hvis trykket er for lavt, kan der fyldes luft på ved hjælp af en kompressor (på tankstationen, hvis du ikke har en selv), indtil trykket er korrekt. Sæt ventilhætten på igen, og gentag proceduren med de andre tre dæk og reservedækket.

Avanceret udstyr

Continental har udviklet et Tire Pressure Monitoring System (TPMS), som på basis af hjulsensorer og bremsesystem advarer bilisten om for lavt dæktryk ved hjælp af en alarmlampe på instrumentbrættet.

Dette fantastiske sikkerhedsudstyr nedbringer også brændstofforbruget og CO2-udslippet og øger samtidig bilens optimale ydeevne.

Men selvom bilen er udstyret med TPMS, skal du stadig tjekke dæktrykket 1-2 gange om måneden for at få en bedre og mere sikker kørsel.

Forhandleroversigt

Tire Pressure Monitoring System (TPMS)

All About TPMS

Lyder det ikke smart? Og så er det ikke en gang det hele. Sikkerhedsudstyret har nemlig også den fordel, at det kan reducere bilens brændstofforbrug og CO2-udslip.

Læs mere

Nitrogen i dæk

Inflating tires with nitrogen

Hvad er fordelene ved at fylde nitrogen i dækkene? Svaret vil nok overraske dig.

Læs mere

Dækmønster-dybde

Measuring Tire Tread Depth

Hvorfor du skal kontrollerer din dækmønster-dybde ofte. 

Læs mere