Produkter til bil / varevogn / 4x4

Levetid for dæk

Levetid for dæk

Faktorer, der påvirker dækkenes levetid

Der er mange faktorer, der spiller ind på dækkenes levetid. Herunder forklarer vi, hvilke det er, og hvad du kan gøre for at forlænge levetiden.

Lav til medium effekt på dækkenes levetid

Der er to faktorer, der har lav til medium effekt på dækkenes levetid – dækbredde og overtryk.

Dækbredde: Bredere dæk har større berøringsflade med vejen. Dette omsættes til lavere tryk mod vejen, hvilket nedsætter dækslitage og øger dækkenes levetid. Men dækkenes reaktionstid bliver også bedre, så hvis du kører hurtigt eller aggressivt, vil det påvirke dækkenes levetid. 

Hvis du undgår at køre eller dreje aggressivt og undgår at sætte farten hurtigt op og ned, kan du forvente, at dækkene holder længere.

Overtryk: Hvis dæktrykket er for højt i forhold til bilens vægt, stiger trykket mod vejen på midten af dækkets kontaktflade til vejen. Derfor slides dækket også mere der.

Det bedste er at tjekke dæktrykket hver anden til fjerde uge og pumpe dækkene i overensstemmelser med bilproducentens anbefaling for delvis og fuld belastning.

Medium effekt på dækkenes levetid

Der er flere faktorer, der har medium effekt på levetiden, men de følgende tips til vedligeholdelse kan forlænge levetiden.

Trækkende aksel: Dæk bliver slidt mere på den trækkende aksel end på den anden. Hvis bilen er baghjulstrukket, er der ikke så stor forskel på slitage på for- og bagaksel. Hvis bilen er forhjulstrukket, øges slitagen på de forreste dæk af den trækkraft, der lægges på forakslen.

Den bedste metode til at forlænge dækkenes levetid er at rotere dækkene med regelmæssige mellemrum i løbet af et år, f.eks. ved skift fra sommer- til vinterdæk.

  • På biler, der har baghjulstræk eller firehjulstræk, roteres dækkene fra den bageste til den forreste aksel, og fordækkene monteres på den modsatte side på bagakslen
  • På forhjulstrukne biler roteres dækkene fra forakslen til samme side bagpå, og de bageste dæk flyttes til den modsatte side på forakslen
  • På biler med firehjulstræk kan man også krydse begge sæt dæk til den modsatte side på den anden aksel

Bemærk dog, at der er begrænsede muligheder for at rotere dæk med retningsbestemt mønster. De kan kun flyttes til samme position på den anden aksel - ikke fra side til side.


Vejoverfladen: Når bilen køres normalt, er vejens overflade mindre vigtig. Men en ujævn og ru vejoverflade kan nedsætte dækkenes levetid betydeligt, hvis du samtidig kører aggressivt.

Vores råd vil være at undgå dårligt vedligeholdte veje eller at undgå at køre off-road alt for ofte uden passende dæk. Hvis du tit kører på veje med ujævne overflader, bør du overveje at få monteret all-terrain-dæk.

Omgivelsernes temperatur: Den kemiske og fysiske udformning af sommer- og vinterdæk er optimeret til kørsel ved specifikke temperaturer. Ved temperaturer under 7˚C slides sommerdæk hurtigere. Ved temperaturer over 7˚C slides vinterdæk hurtigere. 

Den bedste løsning er at montere dæk, der er tilpasset sæsonen. Det er ikke kun for at forlænge dækkenes levetid. Det vil også give bedre ydeevne og sikkerhed i bilen hele året.

Høj effekt på dækkenes levetid

Nu kommer vi til de vigtigste faktorer for dækkenes levetid, og her kan bilisten også gøre en forskel.

Dækmønstrets sammensætning: Når der udvikles dæk, er der modstridende formål mellem vejgreb i vådt føre, slid og rullemodstand. Det kan betyde, at en egenskab nogle gange styrkes på bekostning af en anden (selvom moderne dæk i topkvalitet fremstilles med avancerede silicablandinger i dækmønstret, som udligner den generelle afvejning mellem slid og vejgreb i vådt føre).

Når du ser på nye dæk, kan det være en fordel at undersøge, hvor stærk dækkenes gummiblanding er. Så vil du ikke blive overrasket, hvis dækkene viser tegn på slid, før du havde forventet.

Kørestil: Hurtig og frisk kørsel er en vigtig faktor for dækkenes levetid. Voldsom acceleration og opbremsning - og hurtig kørsel om hjørner - slider meget mere på dækkene.

Så længe du overholder færdselsreglerne, skal vi nok afholde os fra at belære dig om kørestil. Men hvis du nu kørte og accelererede lidt langsommere, ville det betyde meget for dækkenes levetid.

Dæktryk og belastning: Hvis dæktrykket er for lavt i forhold til bilens vægt, kan bilen miste vejgreb mellem dækkets skulder og midte. Det manglende vejgreb kan medføre mere slitage og nedsætte dækkets levetid.

Man kan ikke undgå ture til byggemarkedet eller ferieture, hvor bilen skal bære mere vægt, men ellers bør man tilstræbe kun at have det mest nødvendige i bilens bagagerum. Undgå at køre med ekstra vægt, og justér dæktrykket, så det passer til kørsel med normal eller fuld vægt. Det korrekte dæktryk er også en faktor i forbindelse med bedre brændstoføkonomi.

Ligevægt i ophænget: Dårlig afstemt styretøj og ubalance i ophænget har virkelig stor betydning for dækkenes levetid. Det kan normalt ses som uens slid på dækkets skulder.

Hvis du tror, at der er problemer med enten styretøjet eller ophænget (hvis du f.eks. er kørt over et stort hul i vejbelægning eller er stødt ind i kantstenen), bør du køre bilen på værksted og få den tjekket.

Motorkraft: Biler med mere motorkraft og højere moment vil slide mere på dækkene – men det afhænger også af, hvordan bilisten anvender bilen.

I biler med højere moment er den bedste mulighed at anvende UHP-dæk, som er specielt fremstillet til biler med høj ydeevne.

Find dine dæk

Den hurtigste vej til det perfekte dæk.

Dæktryk

Guide til at måle dæktryk på din bil

Vores guide til at måle dæktryk på din bil

Læs mere

Opbevaring af dæk

Skal dæk stables, stå, eller hænge

Skal dæk stables, stå, eller hænge?

Læs mere

Dækmønster-dybde

Hvorfor du skal kontrollerer din dækmønster-dybde ofte.

Hvorfor du skal kontrollerer din dækmønster-dybde ofte. 

Læs mere