# Dækskifte og de rigtige dæk

Sommerdæk om vinteren

Derfor skal man ikke køre med sommerdæk om vinteren

Vejret skifter, og vinteren lurer om hjørnet. Det bliver koldt, og måske er der lidt sne og is på vejene. Du ved godt, at du burde skifte dæk på bilen, men det er så besværligt! Du overvejer, om du kunne lade sommerdækkene sidde på bilen. Det korte svar er nej! Det kan være farligt at bruge sommerdæk om vinteren, og det kan ødelægge dækkene.

Lokale vejrforhold er et væsentligt element, når man skal vælge dæk. I milde vintre, hvor der kun en gang imellem kommer temperaturer under frysepunktet, kan helårsdæk være en mulighed.

Vi anbefaler IKKE, at man bruger sommerdæk, hvis der er sne og is på vejene eller temperaturen er under frysepunktet. Om vinteren skal bilen køre med vinterdæk eller i det mindste helårsdæk.

Manglende træk og dårligt vejgreb

Sommerdæk har lavere rullemodstand end vinterdæk. Det giver bedre ydeevne og manøvremuligheder, og nedsætter også støjniveauet. Tråden på disse dæktyper er dog ikke god til is og sne.

Om vinteren giver sommerdæk dårlig acceleration. Vinterdæk eller snedæk fungerer langt bedre på snedækkede veje. Samtidig har sommerdæk lav rullemodstand, hvilket øger bremselængden på is og sne. Et vinterdæk har en dyb tråd med riller, der graver sig ned i sne og griber fast i is, så bremselængden bliver kortere. Samtidig er gummiblandingen i vinterdækkene meget blødere og mindre følsomme over for lave temperaturer.

Sommerdæks gummiblanding er beregnet til varmt vejr. Når temperaturen falder, bliver gummiet hårdt. Selvom der ikke er sne eller is, kan dækket ikke trække.

Continentals helårsdæk har derimod tråd og riller som et vinterdæk, så de kan klare mildt vintervejr. Men husk altid, at vinterdæk er specielt fremstillet til de respektive vejrforhold.

Risiko for skader i koldt vejr

Selv på tørre veje uden sne og is er der koldere om vinteren. Sommerdæk er ikke beregnet til koldt vejr. Dækmønstret bliver stift. Ud over ulempen ved manglende trækkraft er det også dårligt for selve dækket.

Dækket mister sin elasticitet og kan sprække. De stive mønsterblokke kan blive udsat for afskalling. Afskallede og revnede dæk er ikke sikre at køre med og skal udskiftes.

Helårsdæk som alternativ

Selvom helårsdæk ikke er velegnede til ekstremt vintervejr, kan de være et godt alternativ, hvis man bor i områder med milde vintre. Helårsdæk giver gode manøvremuligheder og har gode bremseegenskaber på tørre og våde overflader. Samtidig kan bilister spare tid og penge og undgå besværet med at skulle skifte mellem sæsondæk.

Hvis du ikke er sikker på, hvilke dæk du skal vælge, kan du kontakte forhandleren for at få hjælp.

Relateret indhold