Produkter til bil / varevogn / 4x4

Sådan monteres dæk

Montering af dæk

Sådan monteres dæk

Tillykke med dine nye dæk. Det er rimelig nemt at montere nye dæk på bilen, hvis man lader en professionel gøre det rigtigt og sikkert. I dette afsnit forklarer vi, hvad processen omfatter på værkstedet.

Hvem kan montere dæk?

Sådan set kan du godt forsøge at gøre det selv. Ud over de nye dæk skal du bruge et dækjern, en donkraft, en autolift, en dækspreder og en pumpe. Men selv om du har det rigtige værktøj, vil du bruge meget længere tid på at montere dækkene end et værksted. Alene det at få et dæk af bilen kan være noget af en udfordring.

Farerne ved forkert montering.

Et forkert monteret dæk kan blive skadet eller eksplodere. Den energi, der frigives af et eksploderet dæk, kan være skyld i ulykker med ødelagte biler og alvorlige personskader. Det er derfor vigtigt at få dækkene monteret af en erfaren montør, som vil tage de nødvendige forholdsregler og kun bruge godkendt udstyr og smøremidler.

Sådan afmonteres dæk

Trin 1: Der må ikke være passagerer i bilen, motoren skal være slukket og håndbremsen trukket. Montøren løsner derefter møtrikkerne på alle fire hjul med en hjulnøgle. Men han tager dem ikke af endnu.

Trin 2: Derefter løftes bilen op med en lift, så alle fire hjul er fri af gulvet.

Trin 3: Montøren fjerner derefter alle møtrikker, så hjulene kan tages af.

Sådan monteres dæk

Trin 1: Montøren løsner og fjerner ventilhætten fra det gamle dæk og lukker luften ud. Når al luften er lukket ud, fjerner han det gamle dæk fra fælgen ved hjælp af et specialværktøj, en dækspreder. Med den kan han løfte dækkets sidevæg og vulst fri af fælgen.

Trin 2: Det nye dæks diameter skal svare til fælgens og skal være godkendt til brug på bilen. Fælgene skal være af den rigtige størrelse, i god stand og uden rust. De må ikke have skader, være skæve eller slidte.

Trin 3: Når der monteres dæk med slanger, bruger montøren nye slanger. Slanger kan nemlig give sig ved brug, og der kan opstå folder i gamle slanger, så en genbrugt slange pludselig kan gå i stykker.

Hvis der monteres slangeløse dæk, skal de altid have nye ventiler. Hvis der anvendes gummiventiler til slangeløse dæk, skal bilproducentens anvisninger altid tjekkes. I nogle tilfælde skal der også bruges en ventilstopper, der sidder på fælgen og sikrer, at ventilen ikke skubbes af ved høj fart.

Trin 4: Montøren vil derefter smøre vulsten og fælgen med de smøremidler, der er anbefalet af dækproducenten. Han vil derefter bruge dæksprederen til at sætte dækket på hjulet.

Trin 5: Derefter skal dækket pumpes op. Mens det gøres, skal hjulet blive siddende fast på en monteringsmaskine. Det er farligt at pumpe et løst dæk op. Det ved montøren godt, så han holder god afstand til dækket, mens der pumpes. Normalt anvender montører en lang sikkerhedsslange med fast trykventil og undgår at stå bøjet over dækket.

Trin 6: Når dækkets vulst er monteret korrekt på fælgens skulder, øger montøren dæktrykket, så dækket får ordentlig fat om fælgens kanter. Under montering må dæktrykket ikke overstige 150 % af det anbefalede tryk og ikke overstige 4 bar. Derefter vil montøren justere trykket til det køretryk, der anbefales af bilproducenten.

Tjek dækmønstrets retning

Retningsbestemte dæk skal dreje i retningen vist med pilen på sidevæggen, når bilen kører fremad.

Den eneste undtagelse til dette er kortvarig anvendelse af et reservedæk. Men man bør hurtigst muligt vende tilbage til den korrekte montering.

Hvis man bruger asymmetriske dæk, skal de monteres med sidevæggen ”outside” væk mod bilen, så den asymmetriske tråd kan virke optimalt.

Sådan monteres hjulet på bilen

Trin 1: Hvis et dæk viser tegn på uens slid, vil montøren tjekke bilens sporing og eventuelt korrigere den.

Trin 2: Ventilerne bør monteres med ventilhætter- helst med en tætningsring - for at beskytte de udsatte ventildele og dækkets indre dele.

Trin 3: Når montøren sætter hjulkapsler eller løse kapsler på, tjekker han, om der er tilstrækkelig frigang til dækkets sidevæg. Hjulkapslen eller den løse kapsel må aldrig røre ved dækket, især ikke dæk med fælgbeskyttelse.

Trin 4: Når montøren har strammet møtrikkerne manuelt, vil han sænke bilen ned på gulvet med liften.

Trin 5: Når bilen igen står på gulvet, vil montøren stramme møtrikkerne i et stjernemønster.

Prisen på dækmontering

Hvis du bruger et værksted - og det anbefaler vi - til at montere nye dæk på bilen, vil prisen variere. Man kan f.eks. købe et nyt sæt dæk fra en forhandler og få dem monteret med det samme. Men montøren kan også konstatere, at der skal gøres mere, hvis de gamle dæk viser unormale tegn på slid og ælde.

I det lange løb vil den billigste løsning for især skift mellem sommer- og vinterdæk nok være at købe et helt sæt dæk og hjul. På den måde kan du tage dæk og hjul med til værkstedet og få dem skiftet, når sæsonen skifter. Værkstedet kan også mod betaling opbevare dine dæk, når de ikke bliver brugt.

Forhandleroversigt

Blanding af dæktyper

Du bør altid montere det samme dæk på alle fire fælge.

Læs mere

Dækskifte

Seasonal tire change

Hvad gør man, når det er tid til at skifte?

Læs mere

Dækreparation

Drivers must know whether a repair on a flat tire is legally permissible, or whether they have to buy a new tire instead.

Nå, du er altså punkteret på et eller flere dæk. Det sker. Man kan overveje at reparere dækket frem for at købe et helt nyt, men man skal være sikker på, om det er lovligt at få det repareret.

Læs mere