Produkter til bil / varevogn / 4x4

Sådan bortskaffes dæk

Sådan bortskaffes dæk

Lidt oplysninger om, hvordan dæk bortskaffes

Den korte version: Sådan bortskaffer man dæk korrekt

  • Det er ulovligt at sende gamle dæk til deponeringsanlæg i EU og andre lande
  • Mange dækforhandlere vil sende de gamle dæk til genbrug, når man køber nye
  • Hvis forhandleren ikke tilbyder at bortskaffe dækkene korrekt, kan man aflevere dem på genbrugsstationen

Når du skal af med dine gamle dæk, er det bedst og mest ansvarligt at aflevere dem til genbrug. Mange dækforhandlere vil sende de gamle dæk til bortskaffelse, når man køber nye. Hvis forhandleren ikke tilbyder at bortskaffe dækkene korrekt, kan man aflevere dem på genbrugsstationen. Der kan dækkene blive bortskaffet lovligt og miljørigtigt. 

Continental har et datterselskab i Tyskland, som bortskaffer dæk. Det hedder Reifen-Entsorgungsgesellschaft mbH (REG) og har eksisteret siden 1992. REG har gjort det muligt for Continental som den første dækproducent i Tyskland at tage ansvar for bortskaffelse af sine produkter. De ydelser, som REG tilbyder, er populære i gummiindustrien og hos mange dækforhandlere, bilforhandlere, værksteder, samfund og borgere.

Husk, at det i EU og andre lande er ulovligt at sende gamle dæk til deponeringsanlæg. I et deponeringsanlæg kan gamle dæk fylde virkelig meget. Hvis de binder metangas, er der også en risiko for, at de kan flyde op til overfladen. Det kan ødelægge membranerne på deponeringsanlæggene, så forurenende stoffer spredes til overfladen og grundvandet.

Nyt liv til gamle dæk

Vidste du, at cementindustrien i stor stil genbruger gamle dæk? Den høje mængde energi i dem betyder, at gamle dæk omdannes til brændstof til ovnene i cementproduktionen. Andre steder anvendes stål og silica fra dækkene til sekundære råmaterialer.

Materialer fra opskårne dæk får også nyt liv i produkter. I opskæringsprocessen udvindes og genbruges stål- og tekstildelene. Det rene gummigranulat anvendes til at producere paneler, der beskytter bygninger i form af isolering og forsegling. Og i en meget finkornet form bliver det til filler på sportspladser med kunstgræs.

Endnu finere produkter, som f.eks. gummipulver, kan anvendes i vejbyggeri som asfaltlag, der absorberer støj.

Dækudvikling og miljøbeskyttelse

Bæredygtighed er vigtig for Continental. Vi bestræber os hele tiden på at gøre vores dæk mere energi- og miljørigtige og har teams af specialister inden for mange forskellige områder, der samarbejder om forskning og udvikling, test og produktion.

Deres opgave er ikke bare at se på produktionen, men også at arbejde med anvendelse og genbrug af dækkene. Disse teams gennemgår hver enkelt del af et dæk og foreslår om muligt at udskifte med nye materialer, der er bedre for miljøet.

Dette fokus på bedre bæredygtighed har allerede gjort en forskel i Continentals produktion. Ved hjælp af en innovativ og prisbelønnet proces kan vores anlæg, ContiLifeCycle, udvinde gummi til genbrug i dækproduktionen og samtidig påsætte nye slidbaner på nedslidte lastbildæk, så de kan bruges igen.

Vi har også dæk til hybrid- og elbiler, som forbedrer rullemodstanden med 30 % i forhold til et standarddæk og dermed reducerer CO2-udslippet. Med et dæk af den type kan hybridbiler køre længere på el uden at skulle aktivere benzinmotoren. Dækudviklerne hos Continental går ikke på kompromis med sikkerheden for at forbedre rullemodstanden. Dækket er mærket med EU-dækmærket “A” i forhold til både rullemodstand og bremselængde i vådt føre.

En af vores andre bæredygtighedstiltag er at udvinde gummi fra mælkebøtter. Vores samarbejde med Fraunhofer Institute for Molecular Biology and Applied Ecology har til formål at anvende naturligt latex udvundet af mælkebøttens rødder som et økonomisk fornuftigt alternativ til latex fra plantager i regnskove.

Det bedste er, at mælkebøtter kan vokse på jord, der ikke er egnet til fødevareproduktion, så det giver god mening både økonomisk og økologisk at lægge en mælkebøttegummiplantage ved siden af en dækfabrik midt i Europa. Her er nogle fordele ved denne fremgangsmåde:

  • Betydelig mindre CO2-udslip på grund af kortere transport
  • Mindre monokultur med gummitræer i regnskove
  • Beskyttelse af dækproducenter fra prisudsving på det globale gummimarked

Op til 30 % af gummiet i et standarddæk kommer fra gummitræet (Hevea brasiliensis), så fordelene ved en alternativ kilde er indlysende.

Forhandleroversigt

Udskiftning af dæk

Hvor lang tid holder dæk før de skal skiftes?

Hvor lang tid holder dæk før de skal skiftes?

Læs mere

Dækskader

Dækskaders årsager og typer

Dækskaders årsager og typer

Læs mere

Dækreparation

Hvornår kan man reparere et dæk?

Nå, du er altså punkteret på et eller flere dæk. Det sker. Man kan overveje at reparere dækket frem for at købe et helt nyt, men man skal være sikker på, om det er lovligt at få det repareret.

Læs mere