Produkter til bil / varevogn / 4x4

Aquaplaning

Akvaplaning

Hvad er akvaplaning, og hvordan undgår man det?

Den korte version: Sådan kan man reducere risikoen for akvaplaning

  • Tjek dæktrykket på alle fire dæk regelmæssigt
  • Sørg for, at slidbanedybden som minimum på sommerdæk er 3 mm og på Vinterdæk 4 mm
  • Hvis det regner, når du kører, bør du sætte farten ned og holde længere afstand til andre biler

Dæk, der kører på offentlig vej, skal have et dækmønster. Dækmønstrets fornemste opgaver er at bortlede vand, der giver problemer for kontakten med vejen i vådt føre, og sikre vejgreb og træk.

Når man kører hurtigt på våd vej, kan der opstå en kile af vand mellem dækket og vejen. Dækket mister vejgreb, og bilen kan ikke længere styres. Det kaldes akvaplaning.

Hvis dækkene ikke kan holde vejgreb på grund af akvaplaning, kan det få store sikkerhedsmæssige konsekvenser. Bilisten mister kontrollen med bilen og kan ikke bremse, styre eller accelerere.

Akvaplaning opstår primært i forbindelse med voldsomme regnskyl på vejen. Det kan også opstå, når vejbelægningen er så ujævn, at der opstår store vandpytter.

Der er flere ting, man kan gøre for at undgå ulykker med akvaplaning:

  • Sørg for, at dækkene har det korrekte tryk
  • Tjek slidbanen, så den ikke bliver lavere end det lovmæssige krav på 1,6 mm. Vi anbefaler, at sommerdæk har mindst 3 og vinterdæk mindst 4 mm slidbanedybde
  • Sæt farten ned i vådt føre

Det er vigtigt at bemærke, at tilstrækkelig slidbanedybde ikke kun er vigtig under ekstreme forhold. Selv når man kører langsomt, er der større risiko for ulykker, når dækkene er slidt.

Skift dæk, når slidbanedybden er 3 mm

Nye dæk kan lede op til 30 liter vand pr. sekund væk ved en hastighed på 80 kilometer i timen. Men slidbanen slides ned, når dækket bruges normalt. Dækket leder betydelig mindre mængder vand væk, når slidbanen bliver lavere.

Hvis en bil f.eks. kun har en slidbanedybde på 1,6 mm, bliver der ledt meget mindre vand væk.

Hvis dækkene har en slidbanedybde på 3 mm, kan de stadig lede store mængder vand væk. Hvis slidbanen slides mere, stiger risikoen for akvaplaning voldsomt. Samtidig betyder den lavere tråd også noget for bremselængden. Testresultater viser, at jo mere slidbanen på et dæk er slidt ned, jo længere tager det for bilen at stoppe helt.

En test udført i Continentals testområde, Contidrom, viste, at bremselængden øges med 6,9 meter med dæk med det lovmæssige krav på 1,6 mm slidbane i forhold til et dæk med de oprindelige 8 mm. Dæk med en slidbane på 3 mm, øgede kun bremselængden med 2,7 meter. Derfor anbefaler Continental, at man sætter nye dæk på bilen, når slidbanen er 3 mm

Testen viste, at i takt med at dæk slides mister de betydelige evnen til at lede vandet væk på våde veje. På baggrund af dette anbefaler Continental at når dine dæk når 3 mm i dækmønster bør du skifte (4 mm ved vinterdæk)l.

Slidbaneindikatorer

Dæk har slidbane hele vejen rundt. Når man måler slidbanens dybde, skal den måles - for eksempel med en slidbanemåler - i de riller, der har slidbaneindikatorer.

I de fleste europæiske lande er den lovmæssige grænse for slidbanedybden 1,6 mm. Så skal man have skiftet dæk.

For at sikre, at dækkene har optimal ydeevne, bør man overveje at skifte sommerdæk, når slidbanen er 3 mm, og vinterdæk, når den er 4 mm. Samtidig bør man montere samme trådmønster på alle fire hjulpositioner. Som minimum skal hver aksel have dæk med samme trådmønster.

For at gøre det nemmere at beregne slidbanedybden har Continental monteret slidbaneindikatorer mellem rillerne på dækkets tråd. Disse indikatorer er 3 mm høje og sidder mellem blokkene.

Hvis slidbanen er slidt ned til indikatorernes højde, bør man skifte dæk for en sikkerhed skyld.

Hvad skal man gøre ved akvaplaning?

Uanset om dækkene er nye eller gamle bør man altid som bilist sætte farten ned på våde vejoverflader for at nedbringe risikoen for akvaplaning.

Hvis der opstår akvaplaning - hvilket kan ske på grund af vejret og/eller vejens tilstand, som en bilist ikke kan gøre noget ved - bør man straks fjerne foden fra speederen og træde koblingen i bund. Undgå at bruge rattet og at bremse.

Men hvis der er risiko for sammenstød eller alvorlige ulykker, bør håndbremsen aktiveres omgående. I de fleste tilfælde vil baghjulene stadig have tilstrækkeligt vejgreb til at sætte farten ned.

Så snart dækkene igen får kontakt til vejoverfladen og kan trække, bør det være sikkert at køre langsomt videre.

Find dine dæk

Den hurtigste vej til det perfekte dæk.

Snoede veje

To stay safe on curvy roads, you should avoid driving your car at excessive speed.

Sikker kørsel på snoede veje

Læs mere

Kørsel i sne

Hvad gør man når sneen falder eller isen lægger sig på vejen?

Læs mere

Sådan kører man i tåge

Tips for safe driving in fog

Tips til sikker kørsel i tåge

Læs mere