Produkter til bil / varevogn / 4x4

Køreferie

Tjekliste til en god tur

Den korte version: Sådan forbereder man sig på en lang køretur

  • Sørg for det korrekte dæktryk, så brændstofudnyttelse og ydeevne er optimal
  • Tjek slidbanedybden. Continental anbefaler som minimum en slidbanedybde på 3mm på sommerdæk og 4 mm på vinterdæk.
  • Fyld ikke for meget i bilen, og tjek bilens dokumentation for maksimal belastning
  • Før man tager på en lang tur, bør man tjekke reservedækkets dæktryk og andre forhold
  • Det er farligt at køre, når man er træt. Hold pauser undervejs

Hvis man elsker at køre bil, er der ikke noget bedre end en skøn, lang tur.

Man kan nyde bakkede landskaber, charmerende lokalliv og ikke mindst friheden på vejene. Men som med alt andet i livet er det godt at være forberedt på uventede hændelser. Et hurtigt eftersyn af dækkene kan måske spare dig for en unødvendig omvej.

Så uanset om du rejser alene, rejser ud i det blå med gode venner eller på sommerferie med familien, kan du følge disse råd og sikre dig, at alle ankommer afslappede og i et stykke til destinationen.

Kør med det korrekte dæktryk

Hvorfor er det vigtigt at tjekke dæktrykket på bilen? Fordi det korrekte dæktryk hænger direkte sammen med brændstofudnyttelsen. Der er mindre rullemodstand, som omsættes til mindre brændstofforbrug, når man kører. Sikkerheden og holdbarheden er også bedre - mindre risiko for et eksploderet dæk eller uens slid af tråden - så på den måde sparer du også penge.

Generelt er det bedst at tjekke dæktrykket hver anden eller fjerde uge, især når man skal af sted på en lang tur. Aflæs det, når dækkene er kolde (dvs. når bilen ikke har kørt de sidste tre timer).

Hvad er det korrekte dæktryk? Det kan du finde i bilens brugermanual, under benzindækslet eller på dørstolpen ved førersiden. Dæktrykket skal være ens for de to hjul på samme aksel, men kan være forskelligt for og bag. Husk at sætte ventilhætten rigtigt på, når du har pumpet. Den beskytter ventilerne mod snavs og støv og forhindrer udsivning. Hvis der mangler en ventilhætte, skal den erstattes så hurtigt som muligt.

En anden ting, man skal holde øje med, er udstyret Tire Pressure Monitoring System (TPMS), som er standardudstyr i nye biler. TPMS-systemet advarer dig, hvis dæktrykket falder 25 % under bilproducentens anbefaling. Normalt vil et mindre trykfald ikke aktivere en advarsel, så den dårligere brændstoføkonomi opdages ikke altid med det samme. Det er en anden god grund til at tjekke dæktrykket hver anden eller fjerde uge.

Tilstrækkelig slidbanedybde

Tilstrækkelig slidbanedybde er vigtig for at undgå akvaplaning i vådt føre. Den lovmæssige grænse er 1,6 mm i de fleste lande, men Continental anbefaler som minimum en slidbanedybde på 3 mm på sommerdæk og 4 mm på vinterdæk. Slidbaneindikatorer i dækkenes riller angiver, når det er tid til at skifte.

Hold også øje med uens slid på slidbanen. Uens slid ødelægger slidbanens evne til at holde vejgreb i dårligt vejr. Se efter meget glatte områder, ujævne områder eller tegn på skader. Det er også en god ide at tjekke sidevæggen for forsænkninger, snit, udbulinger eller andre uregelmæssigheder.

Hvis det er nødvendigt at udskifte et eller flere dæk, skal du sørge for, at det nye dæk er samme størrelse og type og har samme hastighedsindeks som det, der sad på bilen som originalt udstyr. Oplysningerne om dette kan findes på det eksisterende dæks sidevæg eller i bilens brugermanual.

Tjek hjulsporing

Er du for nylig kørt ned i et stort hul eller ind i en kantsten? Den slags uventede stød kan ødelægge bilens sporing og dækkene. Hjul med dårlig sporing kan slide slidbanen uens eller for meget. De skal rettes af en tekniker.

Få sporingen tjekket regelmæssigt som led i den almindelige vedligeholdelse, f.eks. når der skiftes fra sommer- til vinterdæk, eller hvis du har mærket noget som f.eks. rystelser, når bilen kører hurtigt.

Dækrotation før lange ture

Hvis dækkene regelmæssigt roteres på en bil, vil det give ensartet slid og forlænge dækkenes levetid. Det betyder, at du kan få flere skønne ture ud af dækkene, før du skal købe et nyt sæt. Normalt anbefaler man at rotere dæk efter 8.000 - 13.000 kilometer.

Hvis du opdager uens slid på et eller flere af dækkene, skal du bede værkstedet tjekke hjulsporing, ubalance eller andet, før du roterer dem.

Lad være med at overfylde bilen

Når man skal på tur med familien, er det fristende at fylde bagagerummet med masser af bagage. Man vil bare have det hele med: et telt, en picnickurv osv. Problemet er, at en overfyldt bil betyder kortere levetid for dækkene. Og for hver 90 kg ekstra vægt forværres brændstoføkonomien med 0,42 km pr. liter. Så tjek brugermanualen for at se bilens maksimale belastning.

Tjek reservedækket

Når vi nu taler om bagagerummet, så er det jo også dér, reservedækket opbevares. Før man tager på en lang tur, bør man tjekke reservedækkets dæktryk og andre forhold. Hvis det har ligget i bagagerummet i lang tid, skal det måske udskiftes. Alder kan nemlig reducere et dæks ydeevne, og gummiet kan være sprækket og hårdt.

Hold pauser undervejs

Det er farligt at køre, når man er træt. Når man er træt, er man ikke lige så opmærksom på farer som huller i vejen, affald på vejen og pludselige stop i trafikken. Alle disse ting kan ødelægge dækkene eller endda ende med sammenstød med en anden bil.

Ingen har lyst til at tilbringe sin ferie på bagsmækken af en vejhjælp. Så husk at holde regelmæssige pauser og få en kop kaffe og lidt at spise. Tag eventuelt en overnatning på et hotel. Din egen og passagerernes sikkerhed går forud for alt andet.

Find dine dæk

Den hurtigste vej til det perfekte dæk.

Snoede veje

To stay safe on curvy roads, you should avoid driving your car at excessive speed.

Sikker kørsel på snoede veje

Læs mere

Kørsel i sne

Hvad gør man når sneen falder eller isen lægger sig på vejen?

Læs mere

Sådan kører man i voldsomt regnvejr

Tips til sikker kørsel i voldsomt regnvejr

Læs mere