Hvis jorden skal have en chance i fremtiden, er vi alle nødt til at investere i fremtiden - allerede i dag. Ikke kun for at være konkurrencedygtige, men også for en sundere planet. Derfor er det essentielt at vi gør alt for at nedbringe CO₂ og brændstofforbruget.
De første regulativer fra Paris-aftalen blev introduceret i 2019. Dette betyder at der i gennemsnit skal nedbringes 15% CO₂ fra nye lastbiler i 2025 og 30% i 2030 set i forhold til 2019/2020. For at sikre at disse regulativer kan opnås har EU introduceret et simulationsværktøj kaldet VECTO - Vehicle Energy Consumption Calculation Tool.
Hvem er påvirket af disse regulativer? Hvordan vil de nye regulativer gøre transportbranchen mere effektiv? Hvad er VECTO? Hvordan vil det give dig et større overblik over dine flådes udgifter? Og hvor ser vi de største CO₂ forbrug på lastbiler? Læs vores infographic og bliv klogere.
Forklaringsvideo: VECTO er et simulationsværktøj der benytter certificeret data til at udregne brændstofforbrug og CO₂ udslip på individuelle lastbilskonfigurationer.
Europas første CO₂ regulativ for lastbiler har et meget simpelt formål: at nedbringe CO₂ forbruget for lastbiler og busser. For at sikre at disse mål opnås har EU kommisionen introduceret et simulationsværktøj kaldet VECTO - Vehicle Energy Consumption Calculation Tool. Med VECTO kan producenterne simulere brændstofforbrug og CO₂ forbruget på forskellige lastbilskonfigurationer.
De nye regulativer er sat i verden for at reducere CO₂ forbruget. For at opnå dette, skal lastbilsproducenter investere i udvikling af nye teknologier der gør deres produkter mere brændstofeffektive, da dette direkte kan reducere CO₂ forbruget. Dette vil ikke kun resultere i at fremtiden vil byde på et mindre brændstofforbrug, det vil også give større gennemsigtighed når det kommer til forskellige konfigurationer.
Regulativerne rammer en stor mængde af lastbiler - fra to aksler og op efter. Køretøjer som disse udgør 70% af det totale CO₂ forbrug fra lastbiler. Regulativerne bliver hele tiden fornyet og bliver i fremtiden udvidet til at ramme, lastbiler, trailere, busser og andre køretøjsgrupper.